Eerste weekje in Suri - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Pleuni Ruijven - WaarBenJij.nu Eerste weekje in Suri - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Pleuni Ruijven - WaarBenJij.nu

Eerste weekje in Suri

Door: Pleuni

Blijf op de hoogte en volg Pleuni

09 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Olaaaa!

Na een paar maanden wachten en voorbereiden is het avontuur nu toch echt begonnen. Maar voordat ik weg mocht hadden mijn lieve vriendinnen, Ruud en mijn familietje nog een surprise party voor me georganiseerd. Echt zo lief en ik had helemaal niets door. Ik dacht lekker een avondje uit eten te gaan met Ruud en vervolgens opstap met mijn vriendinnen, maar dat liep toch allemaal wat anders. De week er na heb ik samen met Breg nog een feestje gegeven voor de familie. Al met al twee hele leuke "afscheids"weekendjes.

Daar gaan we dan! Nadat papa, mama en Ruud me weggebracht hebben stapten we om 11.30u in het vliegtuig richting Paramaribo. Een vlucht van ongeveer 9u maar de tijd ging best snel voorbij met het assortiment aan films dat er was. Om 17:30 Surinaamse tijd (4u vroeger hier) zijn we geland en toen begon het wachten, haha. 300 mensen uit een vliegtuig die gecontroleerd moesten worden op paspoort, visum en ingevuld formulier met alle gegevens en dat bij twee loketjes. Heerlijk, we konden meteen wennen. Na 1,5 uur wachten stond onze taxi gelukkig al wel klaar. Eenmaal aangekomen bij onze studio werden we verwelkomd door Adiel en zijn moeder. Adiel is een hele aardige man, die zelf ook op het erf woont (wat ook wel erg fijn is voor de veiligheid). Er staan ook goede hekken hoor, dus geen zorgen. Na een rondleiding over het erf en door de studio's, heb ik mijn koffertje uitgepakt en heb ik het mijn eigen plekje gemaakt. Het kan nu echt beginnen.

Na een prima eerste nachtje (op wat honden-blaf-concerten na) zijn Irma en ik de volgende ochtend een kijkje gaan nemen op onze stageschool. Het was carnavalsviering dus we kwamen meteen in een gezellige sfeer terecht. Bijna alle kinderen verkleed, van Frozen, Superman, prinses tot Pippi Langkous. De leerlingen kregen bami of nasi en mochten lekker spelen op het schoolplein. Ondertussen hebben wij kennisgemaakt met alle juffen. Eenmaal weer thuis hebben we lekker rustig aan gedaan. Tijd om te acclimatiseren en te wachten op onze fiets van Jopie. Jopie die handelt hier in de fietsen en voor ongeveer €50,00 hebben we nu drie maanden een fiets en aan huis service van Jopie, kan niet beter dachten wij.

Zaterdag zijn Irma en ik op ons fietsje Paramaribo gaan verkennen. En dat ging ons best goed af. Surinaams simkaartje geregeld, 645 keer de weg gevraagd en beland op een echte Surinaamse markt. Wel even wennen hoor, er liggen hier gewoon hele kippen en grote vissen buiten de koeling. Daar gaan wij dus mooi niet aan beginnen. Gelukkig wel lekker groente en fruit kunnen kopen. Dat verkopen ze hier in de supermarkt nauwelijks. Als je hier naar de supermarkt gaat, zeggen de Surinamers: " Ik ga even naar de Chinees." (Ruim 90% van de supermarkten wordt gerund door chinezen). Na de markt hebben we onze fietstocht vervolgd en zijn we langs het onafhankelijkheidsplein en de palmentuin gefietst. Ook hebben we nog lekker wat gedronken bij 't Vat. Ondertussen ook nog even staande gehouden door de politie. Ik schrok me dood de politie kwam met volle vaart op me af en trapte vervolgens kei hard op de rem. We werden staande gehouden omdat we tegen het verkeer in fietsten op een één richtingsweg. Wisten wij veel. We waren allang blij dat we aan de goede kant van de weg fietsten en konden oversteken. Want de Surinamers hebben weinig haast, behalve in het verkeer en er wordt hier ook nog eens met het stuur rechts gereden.

Zondag hebben we nog lekker een rustig dagje gehad. Even naar de wekelijkse zondagmarkt geweest voor wat fruit en groentes. 's Avonds gingen we met de huisgenoten wat drinken bij 't Vat. Uiteindelijk zijn we met collega's van een huisgenoot nog wat gaan drinken. Erg gezellig avondje. Gisteren zijn we lekker bij het zwembad geweest. Prima vertoeven hoor, alleen af en toe een tropisch regenbuitje tussendoor, maar dat hoort erbij.

Vanochtend ging de wekker voor de eerste keer. Eerste stagedagje. De kinderen gaan hier naar school van 8:00-13:00. Toen ik ze vertelde hoe dat in Nederland gaat konden ze hun oren haast niet geloven, dat vonden ze toch wel erg lang. Veel indrukken op gedaan vandaag en in verschillende klassen gekeken. Zelfs al de halve ochtend alleen een klas gedraaid omdat de juf even weg moest. Dat was wel even lastig, maar wel leuk. Alle gewoontes en lessen moet ik namelijk nog even leren kennen. Maar dat kan natuurlijk ook niet in een dag. Ik ben heel benieuwd hoe de stageweken zullen verlopen. Op maandag, donderdag en vrijdag gaan we in een bovenbouw klas en op dinsdag en woensdag in een onderbouw klas.

Al met al genoeg eerste indrukken gehad en het wennen gaat me hier verdacht goed af. De mensen zijn zo lief en behulpzaam. Echt een fijne sfeer hangt hier. Ik hou het hier nog wel tien weekjes vol. Ik zal jullie de komende weken zo goed mogelijk op de hoogte houden!!


Adiosss XX



  • 09 Februari 2016 - 21:57

    Ton:

    Mooi verhaal Pleuni, en fijn dat de start goed is geweest. Geniet er van. Groetjes, ook voor Irma

  • 09 Februari 2016 - 22:35

    Annemiek Schilder:

    Hoi lieve Pleun. Wat een leuke eerste dagen! En heel goed dat je al met zoveel mensen leuk kennis hebt hebt gemaakt en gezellig wat gedronken hebt. Ja opa en ik geloven wel dat jij je daar zo aanpast fijn hoor!!!! Ook heel leuk je verslag over de eerste dagen op school ja...zoals je schrijft zullen de 10 weken zo voorbij zijn.
    Nou pleuni ik ben blij voor je dat alles zo vlot verloopt dikke kus opa en oma

  • 10 Februari 2016 - 13:57

    Imana:

    Die pleun, draait op haar eerste dag in een vreemd land met vreemde kinderen en een vreemde cultuur gewoon even een half ochtendje in de klas.
    TOP JUFFIE!!'

  • 10 Februari 2016 - 22:15

    Francien :

    Lieve Pleuni
    Geweldige verhalen.
    Liefs Francien

  • 11 Februari 2016 - 20:21

    Ellen:

    Hoi pleuni wat een mooi verslag. Je hebt al veel meegemaakt. Aan de hoede kant van de weg fietsen hè! Succes morgen op school. Lekker lange vrije middag iedere dag!


  • 17 Februari 2016 - 12:22

    Schrijverkes Groep 5 WB:

    Lieve Pleuni,
    Wat fijn om te lezen dat het goed met je gaat. Op dit moment zitten we in de klas die jij je natuurlijk zo voor de geest kunt halen. Alleen hebben we allemaal andere plaatsen. Bovendien staan de tafels deze keer in groepjes. Het weer is momenteel lekker. Niet te warm, niet te koud. de zon schijnt de hele dag. We zijn bezig met taal en leren hoe je iets opschrijft zo, dat iemand die er niet bij is, zich toch kan voorstellen hoe het hier is. dus dachten wij dat dit nu wel een heel goede oefening is.
    we hebben nog een vraag.
    Hoe ziet een politieauto er uit in Suriname?
    Heel veel lieve groetjes van ons allemaal.
    Doei dag klik tuut tuut tuut....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pleuni

Lees hier mijn ervaringen over het stagelopen in Suriname.

Actief sinds 10 Nov. 2015
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 3147

Voorgaande reizen:

04 Februari 2016 - 24 April 2016

Experience abroad; Suriname, Paramaribo

Landen bezocht: