Alweer 8 weken in SU! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Pleuni Ruijven - WaarBenJij.nu Alweer 8 weken in SU! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Pleuni Ruijven - WaarBenJij.nu

Alweer 8 weken in SU!

Door: Pleuni

Blijf op de hoogte en volg Pleuni

30 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal!

Het is weer tijd voor een update vanuit SU! Aangezien het al eventjes geleden is dat ik iets geschreven heb, is er nu weer genoeg leuks om over te schrijven. Ondertussen hebben we ook alweer een week paasvakantie. Er is in de afgelopen twee weken genoeg gebeurd. Zo heb ik drie dagen alleen de klas gedraaid, paasviering op stage gehad, holi Phagwa en zijn we het binnenland weer in geweest.

De dagen dat ik alleen de klas heb gehad op stage zijn erg goed verlopen. De kids deden heel erg goed hun best. Ze hebben zelfs voor het eerst tijdens een taalles samengewerkt. Om koppels te maken had ik getalkaartjes gemaakt. Ieder kind kreeg een getalkaartje en moest op zoek gaan naar zijn maatje waarmee de uitkomst van de twee getallen samen 10 is. Op deze manier werden de maatjes op een eerlijke manier gemaakt en werd er niemand buitengesloten.
Op donderdag heb ik samen met de kinderen van de ochtend een rekenochtend gemaakt. Op woensdag hadden de leerlingen zelf geld gemaakt om deze vervolgens donderdag te gebruiken bij de activiteit. De klas veranderde donderdagochtend in een bank waarbij de kinderen konden sparen, geld opnemen of bij de bank konden werken. Aan de hand van verschillende opdrachten hebben ze geleerd hoe het is om geld te sparen en om geld op te nemen. Ze weten nu zelfs wat rente is. Aan het einde van de ochtend vroeg ik de kinderen wat ze van de ochtend vonden. Alle kinderen vonden dit leuker dan een normale rekenles omdat ze niet doorhadden dat ze echt gerekend hadden. Ik was erg trots op de kids. Ze hebben heel goed samengewerkt en waren met plezier bezig met de les.

Aan het einde van de dag heb ik met de leerlingen nog een les gedaan over Nederland. Vanuit de Pabo hebben Irma en ik een prentenboek gekregen van Charlotte Dematon met 1000 dingen over Nederland. Echt een super mooi boek, wat we hier achterlaten op onze stageschool.Ik heb dit prentenboek aan de kinderen laten zien en bij iedere pagina iets over Nederland verteld. De leerlingen mochten ook vragen stellen. Vervolgens hebben de leerlingen een kaart gemaakt met een tekening over Nederland en een stukje tekst. Ook dit was weer erg leuk!

Vorige week maandag had ik mijn laatste stagedag tot 10april. De kids hebben namelijk paasvakantie. Wat betekent dat wij dat ook hebben (errruug fijn). Voor de vakantie begon heb ik met de klas paasviering gehad. De paasviering stond in het teken van met z'n allen eten en knutselen. Als voorgerecht kregen de kids tunasalade met beschuit. Als hoofdgerecht kregen ze gebakken casave (thélo), kousenband en zoute vis. Als nagerecht kregen ze nog vruchtencake en een fruitcocktail. En dit alles in een tijdsbestek van 8:00-12:00u. Of te wel ik zat na de tuna salade om 9:30 al vol. Dat vonden de kids wel een beetje gek. Mijn mentor zei ook: "Voor ons maakt het echt niet uit hoe laat het is om warm te eten." Die cultuurverschillen die je blijft ontdekken, blijven zo leuk!

Vorig weekend hebben we een lekker relaxweekendje gehad in paramaribocity! Donderdagavond (17-3) hadden we een huisfeestje omdat een van mijn huisgenootjes om 00:00 jarig was. Dit was een erg gezellig avondje! De rest van het weekend zijn we gezellig met z'n allen naar het zwembad geweest, uiteten gewest en opstap gegaan.

Afgelopen woensdag was hét feestje waar ik voor vertrek naar Suriname al over gehoord had. We mochten dit feestje echt niet missen: HOLI PHAGWA. Holi Phagwa is een Hindoestaans feest, waarbij het begin van de lente, het nieuwe jaar en verlossing van het goede en kwade gevierd wordt. Je moet je voorstellen iedereen in witte kleren, gezellige muziek, vrolijke mensen, en kleurpoeder in de palmentuin en op het Onafhankelijkheidsplein. Wat een heerlijk feestje was dit!!

Afgelopen vrijdag vertrokken we voor een vierdaagse trip de jungle in. We zijn ongeveer in het midden van Suriname geweest. Naar de Raleigvallen en Voltzberg. Vrijdag begon met een lange reisdag. Eerst ruim een uur richting Zanderij en vanaf Zanderij bijna 4 uur over een Bauxietweg (stel je voor, 4 uur lang hobbels en bobbels in de weg). Vervolgens moesten we nog 3 uur op de boot. Maar eenmaal aangekomen bij de raleighvallen was het wel echt heel erg mooi! Een groot complex waar we onze hangmat op konden hangen met uitzicht over de rivier waar je lekker in kon zwemmen. Zaterdagochtend stond de beklimming van de Voltzerg op de planning. Jammer genoeg heb ik dit moeten overslaan. Ik was al sinds donderdag ziek en een tocht van in totaal 20km ging daar niet echt bij helpen. Ik vind het wel echt heel jammer dat ik hem niet heb kunnen lopen, maar ik denk uiteindelijk dat het wel slim is geweest. Dus daar lag ik dan heel de dag alleen in m'n hangmatje terwijl al m'n lieve vriendinnetjes weg waren. Het moment waar bijna iedereen last van heeft is bij mij ook gekomen. Je gaat thuis echt even missen als je ziek bent. Maaaaar geen getreur, zondagochtend voelde ik me een stuk beter en heb ik aapjes eten gegeven, toekans en ara's gespot en geloof het of niet (ik kan het bijna zelf ook niet geloven met mijn spinnenfobie) maar ik heb een Tarantula (een grote vogelspin) op mijn hoofd gehad. Ook zijn we naar de moedervallen geweest. Bij de moedervallen kon je chillen in een soort van natuurlijke jacuzzi. Leuk om een keer mee te maken. 's Avonds hebben we nog gekaart met z'n allen en bij het kampvuur gezeten. Maandag stond de lange reisdag weer op de planning. Op de terugweg heb ik nog een luiaard vastgehouden en een doodskop-aapje (meneer Nielson aapje). Al met al hebben we er dus weer een toffe trip op zitten en kunnen er weer een aantal dieren van het lijstje gestreept worden!

Aankomend weekend gaan we met z'n allen naar Galibi waar we schildpadden gaan spotten. Daarna zitten de binnenland-tripjes erop voor mij. Maar gelukkig kunnen we ook nog genoeg doen in Paramaribo!

Nog ruim drie weken genieten hier en dan kom ik weer richting het koude Nederland!

TOT SNEL! XX

  • 30 Maart 2016 - 17:54

    Annemiek Scjilder:

    Nou lieve Pleuni
    Wat intersant allemaal!!!! Jij kunt veel verhalen vertellen als je terug bent al weer over 4 weken nou tot dan maar!!!!

    Lieve groetjes en dikke knuffels van oma &opa

  • 30 Maart 2016 - 18:20

    Mario En Margriet:

    Hé Pleunie, wat leuk om mee te lezen wat je daar allemaal meemaakt! Echt zó gaaf. Al die andere diersoorten en gewoontes. Wat een ervaring, echt leuk! Nou nog veel
    Plezier de laatste drie weken en misschien weer eens tot ziens bij je ouders in Nederland.
    Groetjes van ons allemaal uit Den Haag.

  • 30 Maart 2016 - 20:14

    Nicole :

    Lieve Pleuni,

    Wat een belevenissen allemaal. De natuur en de dieren die je ziet. Maar helemaal leuk om te lezen is de invulling van je stage en wat je bereikt in de dagen dat je er alleen voor stond. Hartstikke knap!
    Geniet met volle teugen, het is voorbij voor je het weet.
    Hartelijke groet van ons,
    Ton & Nicole.

  • 03 April 2016 - 20:14

    Francis:

    hallo pleuni, weer super leuk om je verslag te lezen.
    En knap hoor, dat het je zo goed lukt met de kids.

    lieve groetjes francis en hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pleuni

Lees hier mijn ervaringen over het stagelopen in Suriname.

Actief sinds 10 Nov. 2015
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 3146

Voorgaande reizen:

04 Februari 2016 - 24 April 2016

Experience abroad; Suriname, Paramaribo

Landen bezocht: