Life in SU! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Pleuni Ruijven - WaarBenJij.nu Life in SU! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Pleuni Ruijven - WaarBenJij.nu

Life in SU!

Door: Pleuni

Blijf op de hoogte en volg Pleuni

22 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Halloootjes!

Vandaag is de derde stageweek alweer begonnen. Dus het leek me wel weer tijd voor een kleine update uit het mooie Suriname. Met Guus Meeuwis op de achtergrond typ ik deze blog. Ik ben en blijf toch een echte Brabander. Ondertussen zijn jullie vast allemaal weer een beetje bijgekomen van carnaval. Gelukkig heb ik dat ook nog een heel klein beetje meegekregen. Iedere dag kwamen er wel een aantal spraakberichten van het nummer "vrouwkes" binnen, gestuurd door mijn leuke collegaatjes. En een aantal selfies van m'n vriendinnen in de kroeg samen met Breg, heerlijk!

Ondertussen heb ik er al een aantal stagedagen opzitten en kan ik ook wat meer over het Surinaamse juffenleventje vertellen. Het leventje hier is heel anders dan bij ons in Nederland. Maar op veel vlakken ook heel leerzaam. De leerkrachten en leerlingen hebben hier hele andere gebruiken dan wij kennen in Nederland. De school begint op maandagochtend met een "vlaggenparade". Tijdens deze vlaggenparade staan de leerlingen in een vaste opstelling en wordt de Surinaamse vlag onder begeleiding van een lied gehesen. Na de vlaggenparade gaan alle leerlingen naar de klas en is het tijd voor het eerste ochtendgebed. De leerlingen bidden hier 's ochtends, voor de pauze, na de pauze en aan het einde van de dag. Vervolgens krijgen de leerlingen over de dag verdeeld: rekenen, spelling, taal, ojw (dit krijgen ze 1x keer per week), gym (1x per week), beeldend vormen (1x per week) en muziek (2x per week). Voor de vakken beeldend vormen, muziek en gym is er een vakleerkracht in dienst. De leerlingen hebben van 10:30-11:00 met de hele school pauze. Tijdens de pauze worden er broodjes, chips, drinken en ijsjes verkocht. Daar heb ik me toch wel over verbaasd. In Nederland mogen de kids namelijk alleen maar fruit meenemen.

Op donderdag sta ik in mijn eentje voor groep 5. De eerste keer kreeg ik 's ochtends een lijstje van de lessen die ik met de kinderen moest doen. Ik vond het lijstje al verdacht klein en dat bleek ook wel te kloppen. Al met al had ik aan het einde van de dag 1,5uur over en hadden de kinderen alles af. Terwijl er bij sommige lessen zelfs stond: "niet alles moet af." Ze hadden dus hard gewerkt. De volgende dag was de juf best wel verbaasd dat de leerlingen alles af hadden, dat gaf me wel een goed gevoel.

Aan de manier van de lesgeven kan ik nog niet helemaal gewend raken. De leerkrachten spreken de kinderen vaak streng en met een harde stem toe. Ook is de benadering heel anders dan ik gewend ben. De leerlingen worden vaak aangesproken op wat ze al moeten kunnen en wat niet goed is, dan op dingen die wel goed gaan. Je merkt ook dat de motivatie van de leerlingen hierdoor wat minder is. Om een andere draai te geven aan de dag, heb ik een les gegeven over complimenten. Ik was namelijk heel erg benieuwd wat de kids me hierover konden vertellen. Jammer genoeg was dit niet zo veel. De meeste leerlingen hadden nog nooit van het woord complimenten gehoord en dachten dat het iets slechts/negatiefs was. Na een aantal voorbeelden viel het kwartje snel. Ik heb de leerlingen toen een opdrachten gegeven om thuis één of twee complimenten uit te delen en deze te onthouden voor de volgende dag. De volgende dag kwamen er een paar kinderen naar me toe die het hadden uitgevoerd. Ik hoop dat ze deze positiviteit door gaan zetten. Zodat we van elkaar kunnen blijven leren.

Vandaag heb ik samen met de kinderen een filmpje gemaakt. In dit filmpje hebben de leerlingen een vraag gesteld over Nederland. Dit filmpje ga ik opsturen naar mijn stagekids op 't Schrijverke. Zij kunnen de vragen dan beantwoorden en nieuwe vragen stellen. Skypen op de ouderwetse manier. We hebben namelijk geen internet op stage.

Buiten stage om, hebben Irma en ik ook genoeg tijd om andere leuke dingen te doen. We zijn al een paar keer gaan zwemmen bij Zin (het zwembad), lekker uiteten geweest en afgelopen donderdag het Surinaamse stapleven ontdekt. Dit was ook erg gezellig. Ondertussen hebben we ook al een bezoekje gebracht aan de vreemdelingendienst om ons visum te verlengen. We waren voorbereid op een lange dag wachten. Maar niets was minder waar. De taxirit van twintig minuutjes duurde langer dan het krijgen van de stempel. Dus dat was erruggg fijn!

Afgelopen weekend zijn we op trip geweest naar het binnenland. Om precies te zijn naar: Brownsberg, Stone Island en Bergendal. Zaterdagochtend om 8:00 vertrokken we samen met 20 andere studenten en 5 mensen van suforyou (de organisatie van de trip) in een busje richting Brownsberg. We reden vanaf paramaribo (jonge kust, naar het Savanne klimaat (oude kust) en uiteindelijk kwamen we in de échte jungle bij Brownsberg. En of het een echte jungle was. Vanuit de auto werd er al snel een slang gespot. Was ik even blij dat ik veilig in de auto zat. Aangekomen bij Brownsberg was het helaas een beetje mistig. Dus het verwachtte uitzicht was er niet helemaal. Wel hebben we drie verschillende beesten gezien die er normaal niet vaak zijn, dus dat was leuk. Na een nasi/bami lunch gingen we op pad richting de Irene vallen. Een echte jungle tocht met steile bergen op en af. De Pabo hike is er niks bij. Maar na een tocht van ruim 1,5uur kwamen we aan bij de waterval waar iedereen lekker kon afkoelen in een natuurlijke douche, heerlijk! De toch terug was iets minder grappig, bijna alleen maar omhoog dus lekker zwaar. Bij terugkomst zijn we met de bus vertrokken richting Stone Island. We kwamen net voor het donker aan, dus konden we nog snel een paar fotootjes schieten van de zonsondergang. Stone Island ligt aan het Brokopondomeer/stuwmeer. Dit meer is even groot als de provincie Utrecht. Het hele meer staat vol met hoge bomen met alleen nog maar stam. Dit hout is heel duur. Na het eten (rijst met kip, om maar in Surinaamse stijl te blijven haha) zijn we onze bedjes gaan installeren. Iets moeilijker dan normaal. We gingen namelijk in een hangmat slapen met uitzicht op het water. Wat was dat gaaf. 's avonds hebben we met z'n allen om het kampvuur gezeten en voerden de gidsen een soort van toneelstukje/wijze les op, op Surinaamse wijze. Heel tof.

Na een nachtje van weinig slaap (zo'n hangmat is toch echt wel even wennen) stonden we om 8:00 klaar voor het ontbijt. Na een heerlijk ontbijtje (roerei, watermeloen en nog meer) zijn we een stukje gaan varen op het stuwmeer. Dit was al een hele ervaring op zich. Op een laag bootje het meer over en maar hopen dat we niet tegen een boomstam zouden stoten. Gelukkig kennen de Surinamers het meer zo ongeveer op hun duimpje, al kan ik me niet voorstellen hoe. Want alles zag er ongeveer hetzelfde uit. Aan het begin van de middag zijn we naar Bergendal gereden en hebben we daar geluncht (Bami haha). Eindelijk klaarde het weer een beetje op. Veel regen namelijk vandaag. Na twee uurtjes chillen hebben we ons klaargemaakt voor de zipline. Acht banen van totaal 1 kilometer lang, met een kabelbaan door de jungle en over de
Suriname rivier. Mega leuk!! We waren helemaal doorweekt toen we terugkwamen. Het had namelijk sinds we vertrokken naar de kabelbaan aan één stuk door tropisch geregend. Tof weekend gehad met super leuke mensen!!

Onder het kopje foto's ga ik proberen wat foto's van afgelopen dagen te uploaden. Zo krijgen jullie ook een beetje beeld van mijn SU avonturen!
Woensdag wordt mijn lieve brother alweer 20, toch wel een beetje jammer dat ik dat moet missen! Maar alvast een dikke verjaardagskus uit Suri.

Aboeeee X (Doei in het Surinaams)

  • 22 Februari 2016 - 23:06

    Miriam:

    Wat een heerlijk verhaal weer lieve schat.

  • 23 Februari 2016 - 13:37

    Henk Schilder:

    Nou Pleun naar onderwerpen hoef je niet te zoeken.
    Wat een verschil met Nederland ,Maar volgens mij is het wel heerlijk om zoiets mee te maken.
    Dikke kus van oma & opa doei.

  • 23 Februari 2016 - 21:40

    Francienvangerven@upcmail.nl :

    Hallo Pleuni,
    Prachtig verhaal.
    Genieten maar.
    Liefs
    Francien.

  • 26 Februari 2016 - 12:44

    Anja :

    Lieve Pleun wat een prachtige verhalen zeg ,als juf spelen niet meer leuk is kun jij altijd verder gaan ala schrijfster

  • 01 Maart 2016 - 20:31

    Francis:

    hallo lieve pleuni,
    wat maak je toch leuke dingen mee,op naar het volgende verhaal.

    liefs francis

  • 02 Maart 2016 - 09:27

    Schrijverkes Groep 5 W/B:

    Lieve Pleuni en kids,
    We zitten in de klas. We hebben net met zijn allen het filmpje gezien. Hier komen onze antwoorden.
    In onze groep zitten nu 23 kinderen. De school begint elke dag om half 9. Op maandag, dinsdag en donderdag zijn we uit om 3 uur. Op woensdag en vrijdag om kwart over 12. Op de lange dagen hebben we een korte pauze (10:15 tot 10:30 uur) en een lange pauze (12:00 tot 13:00 uur. Onze school heet "t Schrijverke, genoemd naar een gedicht van Guido Gezelle. Het adres van onze school is Guido Gezellelaan 137. Grappig toch? 5051 ML Goirle.
    Onze vragen zijn:
    Hoe heet jullie school? Hoeveel kinderen zitten bij jullie in de klas? Hoeveel verschillende lessen (vakken) hebben jullie? Wat spelen jullie in de pauze? Zijn jullie in het weekend vrij? Wat mag je aan naar school? Vieren jullie je verjaardag ook op school? Hebben jullie een plusgroep? Hebben jullie ook vieringen bijv. kerst-, paas-, lente- Sinterklaas en carnavalsvieringen?
    Dat zijn onze vragen.
    We missen juf Pleuni, jullie zijn toch maar bofkonten met zo'n toffe juf. Groetjes uit Goirle van de Schrijverkes van groep 5 WB. Doei dag klik tuut tuut tuut...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pleuni

Lees hier mijn ervaringen over het stagelopen in Suriname.

Actief sinds 10 Nov. 2015
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 3157

Voorgaande reizen:

04 Februari 2016 - 24 April 2016

Experience abroad; Suriname, Paramaribo

Landen bezocht: